Megkezdte munkáját az Országos Diáktanács az új 2021/2022-es tanévben. A testület évindító ülését a hagyományoknak megfelelően Székesfehérváron tartották, ahol a képviselők a tanácskozáson kívül csapatépítő és szakmai programokon vettek részt. Az ülés abból a szempontból is különleges volt, hogy a COVID-helyzet óta most találkoztak ismét először.
Évindító Országos Diáktanács ülés
Az Országos Diáktanács ülése két fő napirendi pontból állt: egyrészt az aktuális járványügyi helyzet elemzéséből, másrészt pedig a 2020. évi Országos Diákparlament ajánlásaival kapcsolatos fejlemények megbeszéléséből.
Aktuális járványhelyzet
Az aktuális járványhelyzettel kapcsolatban Kisfaludy László helyettes államtitkár ismertette, hogy jelenleg jelenléti oktatás van érvényben, és az oltásnak köszönhetően abban bízik, hogy ez tartósan így is tud maradni. Elmondta, hogy a védekezéssel kapcsolatban az iskolák nagyobb fokú szabadságot kaptak arra vonatkozóan, hogy pontosan milyen intézkedéseket hoznak a tanulók és pedagógusok védelmében.
A helyettes államtitkár elmondta, hogy ettől függetlenül a kormányzat továbbra is nagy mennyiségű fertőtlenítőszerrel látja el az intézményeket, valamint szeptemberben megszervezte a diákok iskolai, kampányszerű oltását is. A lehetőséggel mintegy ötvenezer tanuló élt.
Ismertette, hogy a megelőzés ellenére időnként előfordul fertőzés egyes iskolákban, ezen esetekben a korábbitól eltérő protokoll kerül alkalmazásra. A főszabály szerint tantermen kívüli digitális munkarendet csak 7. évfolyam alatt vezetnek be. A 7. évfolyamon és e felett a védett tanulóknak nem kell karanténba vonulniuk, így esetükben akadály nélkül folytatódhat a jelenléti oktatás.
Hozzátette, hogy az elmúlt időszakban csak nagyon lassú emelkedés volt kimutatható az iskolai fertőzések számában, jelenleg az intézmények nagyjából 1-2 százaléka érintett. Ezen adat nagyságrendileg alacsonyabb mint ahogyan egy éve volt.
A szalagavatókkal kapcsolatban Kisfaludy László elmondta, hogy a szalagavatókat továbbra is meg lehet majd tartani, az ezzel kapcsolatos részletszabályokról szóló tájékoztatást az iskolák nagyon rövid időn belül meg fogják kapni.
Végezetül az államtitkár helyettes ismertette, hogy a koronavírus miatt tavaly bevezetett digitális munkarend hosszú távú mentális hatásai kezelésére létrehoztak egy telefonos zöld számot és online segítégnyújtást is, amelyet tanulók, pedagógusok és szülők egyaránt használhatnak. A szolgáltatással az érintettek segítséget kaphatnak pl. a hosszú bezártság miatt fellépő szorongásra.
Dr. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár az előzőket kiegészítve elmondta, az iskolai járványügyi adottságok elemzésében nagy segítséget jelent, hogy az EESZT-nek köszönhetően szeptember 10-től valamennyi intézményvezető le tudja kérdezni az intézménye pedagógusainak, valamint tanulóinak a védettségi/oltottsági státuszát. A fejlesztés által a karanténintézkedések elrendelése sokkal egyszerűbb hiszen az intézményvezető nagyon hamar le tudja kérdezni az adott osztállyal kapcsolatos védettségi mutatót.
Örvendetesnek tartják azt is, hogy a tanév eleje óta – az oltási kampánytól függetlenül – további 20 ezer köznevelésben tanuló diák vette fel az oltást.
Ismertette, hogy a végzős évfolyamok és a pedagógusok körében országosan az átoltottság eléri a majdnem 90%-ot, amely nagyfokú biztonságot ad az érettségikre vonatkozóan. Arra a kérdésre, hogy ennek tudatában a diákok biztosra vehetik-e a szóbeli érettségiket is, dr. Maruzsa Zoltán azt felelte:
“szerintem igen.”
Egy képviselő kérdésére, hogy “iskolai fertőzés esetében miért nem kerülnek karanténba a védett tanulók is, hiszen ők is ugyanúgy képesek a fertőzés elkapására és továbbadására”, az államtitkár a következőt válaszolta:
Ha valaki nincsen jól, akkor a védettségétől függetlenül ugyanúgy otthon tud maradni. Az orvos pedig a megszokott módon tudja igazolni a hiányzását. Előfordulhat, hogy valaki a védettsége ellenére igazolt fertőzött lesz. Azonban Müller Cecília országos tisztifőorvos szerint nem jellemző, hogy a fertőzött személlyel korábban egy közösségben tartózkodó, tünetmentes és oltott diák bárkit megfertőz. Így nincs akadálya annak, hogy aki védett, ne mehessen vissza az iskolába.
Egy, a külföldi iskolai utak megtarthatóságával kapcsolatos kérdésre dr. Maruzsa Zoltán elmondta, hogy rengeteg tanulmányi út halmozódott fel a koronavírus miatt. Ezek között szerencsére sikerült szeptemberben nagyon sokat megtartani, bepótolni. Az őszi időszakban egyre kevesebb a külföldi utak száma, amely természetes jelenség, hiszen pl. a hidegben kevesebben utaznak szívesen.
Ettől függetlenül, a fokozódó külföldi járványügyi helyzetre hivatkozva, várhatóan az őszi szünet után arra fogják kérni az intézményeket, hogy lehetőleg ne szervezzenek külföldre programokat.
2020. évi Országos Diákparlament ajánlásai
Az aktuális járványhelyzet és a kapcsolatos kérdések megbeszélése után a 2020. évi Országos Diákparlament ajánlásairól volt szó.
Az egyes ajánlásokkal kapcsolatos visszajelzések az egyes ajánlásokra kattintva tekinthetők meg.
Az ajánlások teljesülésének aktuális állását a kék gombra kattintva lehet megtekinteni.
Frissítve: 2021.11.02.
Az egyetértési jog gyakorlatilag vétójog, amivel az intézményvezetők, fenntartók nem értenek egyet, a kérdéskörben további egyeztetés szükséges, a Kormány egyelőre nem támogatja.
Az ajánlás jelenlegi formájában számtalan adatvédelmi kérdést vet fel. Megkeresték dr. Péterfalvi Attilát, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadsági Hivatal elnökét, aki szerint a nyilvántartás ilyen részletes formája adatvédelmi szempontból aggályos.
Megoldásként felmerült, hogy személyes adatok helyett az iskolák a diákönkormányzat mindenkori – erre a célra létrehozott, hivatalos email címét töltenék fel a nyilvántartásba. Az Országos Diáktanács képviselői támogatták ezt a pontosítást, illetve megoldást. Így például ilyen email címeket gyűjtene ez az adatbázis: dok@iskola.hu
Elkészült és kiadásra került a legfrissebb Diákjogi Tudor, amely itt tekinthető meg.
A módosítás támogatott, hamarosan lesz jogszabályváltozás (20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet módosítása), a diákönkormányzat véleményezési jogkört fog kapni ebben a témahetek kérdésében. Gyermekjogi, diákjogi témanap szabadon tartható, intézményi hatáskör.
Az e-KRÉTA fejlesztői weboldalán elérhető egy teljes véleményezési és fejlesztési javaslattevő felület (tudasbazis.ekreta.hu). Itt az intézményi beállításokkal kapcsolatban is lehet tenni javaslatot.
Az e-KRÉTA fejlesztői nyitottak az együttműködésre alternatív rendszerek fejlesztőivel. Általánosan elérhető API (alkalmazásprogramozási interfész) azonban nem lesz, mivel ez veszélyeztetné a rendszer, továbbá a tanulók adatainak biztonságát.
Elindult az ezzel való munka, az Oktatási Hivatal akkreditálni fog egy ilyen képzési programot a diákönkormányzat munkáját segítő pedagógusok részére. A diákönkormányzatok vezetőinek képzése a Pedagógiai Oktatási Központok tanulótájékoztatási tevékenységének keretein belül valósulhat meg.
Ez jogilag nehezen kivitelezhető, mivel befolyásolná a közbeszerzési eljárások szabályait. Az EMMI azonban felajánlotta, hogy a diákok véleményének kikérésével kapcsolatban levelet ír az intézményvezetőknek.
Jelenleg a szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ már biztosan készít ilyen hírlevelet, az Oktatási Hivatal ezt fejleszti. Ennek terjesztésében segítség lesz, ha létrejön a DÖKök email címét tartalmazó adatbázis (2. ajánlás).
Ez a felvetés mostanra elévült, a köznevelés rendszere már 2 éve a megújult Nat szerint működik, mindenki megismerhette a kapcsolódó újdonságokat. A szakképzés rendszerében is megtörtént az átállás.
Jogszabálymódosítás ezen a téren nem tervezett. A diákönkormányzat bármely pályázat során megírhatja saját véleményét akár az EMMI részére is (szoktak is ilyen megkeresések érkezni), ezt ilyen esetben igyekeznek figyelembe venni. Nehezebb döntések esetében mindig alaposan körüljárják a lehetőségeket, ha nincs jó döntés, érvénytelenítik a pályázatot és újat írnak ki.
Teljesült, az Országos Diáktanács az elmúlt időszakban több jogszabálytervezetet véleményezett.
Folyamatban van, 26 milliárd forintot fordítottak erre az elmúlt esztendőkben. Sajnos vannak olyan feladatellátási helyek is, ahol ez technikailag nem lehetséges. Felmerültek kérdések a tanulói EDUROAM hozzáférésekkel kapcsolatosan, erről további tájékoztatás később lesz.
Erre a Minisztérium kifejezetten sok figyelmet fordít, sok energiatakarékossági projekt van éppen folyamatban (KEHOP, TOP, EFOP), és a kormány előtt van az RRF fejlesztési programja is, amely több száz iskolában eredményezne ezirányban fejlesztést.
Nagyon sok program már megvalósult, folyamatban van és hamarosan el lesz indítva. A felújításokat központilag nyomon követik.
Teljesült, a taneszközlistát frissítették.
Az EFFOP 4.1.3 keretében 13 kollégium infrastrukturális fejlesztése valósult meg. Kérdés azonban, hogy milyen mértékben érdemes fejleszteni a kollégiumokat, ha azok igénybevétele a közoktatásban jelentősen csökkenő tendenciát mutat.
Ezek elkészítése intézményi feladat, folyamatban van, bár a gyermekvédelmi jelzőrendszer most is hatékonyan működik.
Teljesült. Bevezették az iskolaőrséget, illetve a „Van kihez fordulnod” című programot, amelyeknek pozitív hatása érezhető. Ezen programokat szeretnék a jövőben kiterjeszteni, mivel a tapasztalatok kedvezőek.
Ebben a kérdésben az egészségüggyel dolgoztak együtt, az elmúlt évben mintegy 1500 pedagógus képzése valósult meg az alapszintű újraélesztés oktatására, továbbá a program a szükséges eszközök beszerzését is célozza 44 millió forint értékben. Bővebben korábbi cikkünkben, itt.
Folyamatban van. Eddig mintegy 40 ezer pedagógus vett részt digitális képzésben. A koronavírus járvány rákényszerítette a pedagógusokat a digitális eszközök használatára, így a tudásuk is jelentősen nőtt ezen a területen.
A kormány nem ért egyet ezen ajánlással, így ennek teljesülése egyelőre nincsen kilátásban.
Tudományosan nincsen egyértelműen bizonyítva, hogy a csoportbontás jelentősen növeli a tanulmányi eredményeket. Azonban természetesen ott ahol lehet, igyekeznek csoportbontásban tanítani.
Ennek központi szabályozására kevés esély van, ugyanakkor az intézmények rendelkeznek saját hatáskörben 5-6 szabadnappal, amelyet szabadon használhatnak fel a tanév során.
A gyermekvédelmi törvény által kialakult vitás helyzet miatt egyelőre nem időszerű ezzel kapcsolatos további intézkedés, a kapcsolódó népszavazást megelőzően.
A kérdés az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatáskörébe tartozik, az ő tájékoztatásuk szerint teljesült.
A minisztérium álláspontja, hogy inkább fókuszáljunk egy idegen nyelvre, hiszen összességében eredményesebb mind egyéni, mind közösségi szempontból, ha a tanulók egy idegen nyelvet célnyelvi környezetben is használható szinten elsajátítanak, mint két idegen nyelv alacsonyabb szintű ismerete.
Folyamatban van, jelenleg dolgoznak az érettségik díjazási rendszerének átdolgozásán.
Folyamatban van, az Oktatási Hivatal Európai Uniós fejlesztési program keretében fejleszti az új weboldalt.
Teljesült, az előző év tavaszi érettségi vizsgaidőszakáig megjelent az idei év felsőoktatási felvételi eljárásrendje, és a pontszámítás módja. Alapvetően is jogszabályilag kötelező ezt felmenő rendszerben, időben megjelentetni.
Teljesült, bővítették az Arany János Tehetséggondozó Programot. Ezen kibővített ösztöndíj azonban nem minden intézményben érhető el. A megújított program célcsoport a nagy potenciállal rendelkező, azonban felzárkóztatandó tanulók köre.
Ez az ajánlás az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatáskörébe tartozik, az ITM pedig nem támogatja ezt a kérdéskört, hiszen szerintük a tavaszi időpont a jobb időjárási viszonyok miatt kedvezőbb, és a rendezvény nem kötődik a felsőoktatási felvételikhez.
Az Oktatási Hivatal weboldala is tud platformot biztosítani ehhez. A sajtó számára legutóbb is megküldték a szervezők az információkat, de a pozitív, normál működést bemutató hírek sajnos nem minden sajtótermék számára érdekesek. Komolyabb sajtójelenlétet megpróbálnak a legközelebbi alkalomra szervezni.
A Minisztérium nyitott a szabályozásra, így a következő hónapokban egy EMMI rendelet módosítást fognak elindítani.
Teljesült, kialakult az Oktatási Hivatal működtetésében az ennek kezelésére szükséges rendszer. A lemorzsolódások tekintetében javuló tendenciát lehet látni. A Tankerületi Központok is folyamatosan monitorozzák a lemorzsolódást.
A központilag lehívható „Adj egy ötöst!” kampány mindenki számára elérhető.
Az ajánlással kapcsolatban pontosítás történt, további információ később lesz elérhető.
Az ajánlás az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatáskörébe tartozik. Az ITM szerint ez teljesült, bevezették az ösztöndíjak és a munkaszerződések rendszerét a 2020-as tanévtől kezdve.
Az ajánlás az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatáskörébe tartozik.
Az ajánlás az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatáskörébe tartozik. Az ellenőrzés folyamatos és a Kamarák 5 éves partnerségi eltiltással is büntethetik a partnereiket.
Folyamatban van, a könyvtárállomány bővítésére az intézmények a Könyvtárellátótól tudnak rendelni új példányokat.
A könyvtári tankönyvek leadási időpontjának javítására jogszabály-módosítás is szóba jöhet, ugyanakkor azzal, hogy a tankonyvkatalogus.hu oldalon elérhetőek digitális formában a tankönyvek és okostankönyvek, részben okafogyottá vált a kérdés.
Miniszterelnök Úr bejelentése szerint 2022. január 1-től 10% béremelésre kerülhet sor, majd a tervek szerint 2023-tól egy jelentősebb bérrendezés következhet.
Ebben a kérdéskörben egyeztettek a pedagógus szakszervezettel, akik számtalan aggályt fogalmaztak meg. A kérdéskör rendezésére további párbeszédre van szükség, ebbe a szakszervezetet is tervezik bevonni.
Jelenleg a diákönkormányzat munkáját segítő pedagógusok a munkájukért cserébe órakedvezményt kapnak, azaz a bérezésük egy részét ezéret a munkáért kapják. Bérpótlék bevezetése jelenleg nincsen tervben.
Elsősorban az e-KRÉTA rendszer folyamatos fejlesztésével igyekeznek csökkenteni az adminisztrációs terheket. A céljuk minél több folyamat automatizálása, valamint digitalizálása (papírmentesítése).
Kiemelt kép: az Országos Diáktanács képviselői, és az EMMI munkatársai a 2021. évi székesfehérvári kihelyezett ülésen.