Mitől lesz jó a DÖK?

Mitől lesz jó a DÖK?

Ezt a témát hosszú oldalakon át lehetne fejtegetni, hiszen megszámlálhatatlan faktor játszik közre abban, hogy hogyan működik egy jó Diákönkormányzat vezetősége (továbbiakban DÖK). Viszont ebben a cikkben megpróbáltam 5 pontba összefoglalni, hogy mi elengedhetetlen, ha jó DÖK-öt akarunk. A hátterem 3 évnyi DÖK-ös munka. 

  1. Közösség

  2. Megjelenés

  3. Szabályok és szerepek

  4. Munka

  5. Támogatás

1. Közösség

Elengedhetetlen, hogy a DÖK vezetőségének legyen erős magja, amelyhez szükséges a közösségépítés. Így a legalább havi szinten való találkozás (szerencsésebb azért a heti vagy 2 heti), és egyeztetés meghatározó a csapaton belül. Ennek hatására kialakulhat egy olyan mag, amely tud számítani egymásra a későbbiekben. A belső kémia a legfontosabb, hiszen egy jól működő csapat a diákságot is sokkal effektívebben tudja majd bevonni programjaiba. Ezzel egyfajta bázist generálva az iskolában. Amely így, sokkal szívesebben közli majd igényeit és véleményét a DÖK felé, akár erre kihelyezett fórumokon (mint például iskolai diákparlament).

2. Megjelenés

A megjelenés ma már főként social médiára vonatkozik, mivel a figyelmünk átállt erre. Itt tapasztalatom szerint Instagramon és Tiktokon lehet a legkönnyebben megszólítani a további diákságot, emellett hasznos, ha évfolyamként legalább egy csoport (pl. Messenger, Whatsapp) működik, ahol az őket érintő programokról gyorsabb elérést kapnak. Emellett az iskolában található hirdetőfelületek is jó kiindulópont ott, ahol még nem működik social média csatorna. Akármennyire nehéz, minden programot és annak felhívását fel lehet dolgozni rövid videós formátumban. Azért, hogy ez a diákságnak is fogyasztható legyen. Emellett a modern információközlő formák közé emelném a podcastet is

3. Szabályok és szerepek

 

A szabályok az egészséges működés alapköve. Ahhoz, hogy a diákság felé is jól tudjon kommunikálni a csapat fontos, hogy a belső kör is tartson elveket, szabályokat. Ide tartozik a megjelenés a kiemelt gyűléseken, akár élőben, akár online; a határidős munkák elkészítése; egymással fenntartott kommunikáció; előre eltervezett célok és határok. Nem szabad elfelejteni a fontosságát annak, hogy ezek a szabályok le legyenek fektetve, így a Szervezeti és Működési Szabályzat egy jó alapot nyújthat erre. Ebben rögzítve legyen minden alapvető elv és szabály, amely alapján a DÖK dolgozik.

A szerepek és ennek kategorikus rögzítése is könnyít a DÖK későbbi munkájában. Fontos az elnök mellett megnevezni: Alelnököt, Jegyzőt, Médiást, Programost és Pénzügyekkel foglalkozó diákot. Az alelnök szerepe az elnök segítése, és a munka gördülékenyebbé tétele. A mindennapi egyszerű problémák gyors kezelése az elnök távollétében. A jegyző feladata a gyűlésekről való vázlat elkészítése. A médiások feladata a médiamegjelenés, pontos és gyors formában. Hiszen a diákság többi tagja ezt látja a DÖK munkájából. A programos kiemelt figyelemmel követi a közeledő eseményeket. Ezek érdekében a háttérmunkákat (termek elkérése, berendezése; programok lebonyolítása) kell neki megcsinálnia. Ettől függetlenül ezen programokon az egész DÖK megjelenése elvárt. A pénzügyekkel foglalkozó munkája is kiemelt figyelmet és nagyon pontos munkát igényel, együttműködve a DÖK munkáját segítő pedagógussal (továbbiakban DMSP).

Ezen alapok lefektetéséhez fontosak a minták, itt találtok részletes leírást:

4. Munka

A közös munka nem áll meg a találkozók végével. Hiszen például egy közösségi média felület folyamatos figyelmet igényel az ezzel foglalkozóktól. Így a munka minden nap, minden órájában megy. Akkor jó ez a belefektetett energia, ha a tervezés és a megvalósítás is hasonló ütemben tud működni. Erre külső véleményt az elnök a csapattól, a DMSP-től, vagy a diákságtól is tud kérni. Az ilyen jellegű visszacsatolás a csapatnak is hasznos lesz a továbbiakban!

5. Támogatás

A diákságnak kell a fő támogató hátterének lennie a DÖK-nak. Őket a fent említett módszereken tudjátok megszólítani. Ezekkel és a nyílt eseményekkel közösséget építeni a legmagasztosabb célja a DÖK-nak. Hiszen ezzel nemcsak társaságot teremt az iskolán belül, de hírét is viszi annak a munkának, amelyet egy iskola diákjainak szűk köre végez. Ezzel biztosítva azt, hogy a következő években is népszerű legyen ez a fajta érdekképviselet.

Sok emberrel beszéltem már országszerte a diákönkormányzatok működéséről. Gyakran a legnagyobb problémát a fenntartó és az iskola vezetősége jelentette. Ennek kiküszöbölésére a fő megoldást a diák-érdekképviselet jelenti, ahol ilyen problémákról tudtok nyíltan egyéb ezzel foglalkozó diákokkal, oktatási szakemberekkel beszélni.