2025. 02. 14-én megtartotta utolsó ülését az az Országod Diáktanács, ezzel befejezve munkájukat a 2024-es Országos Diákparlament ajánlási pontjaival. A következő ülésen már a 2025-ös ajánlási pontok kerülnek a tárgyalóasztalra.
Az ülésen részt vett dr. Balatoni Katalin köznevelési helyettes államtitkár és dr. Lebanov József köznevelés-stratégiai főosztályvezető.
Az ülést a tanári kiértékelő vázlat megismerésével kezdtük amelynek a pontos vázlatát, ismertetem. Ennek a kiértékelő vázlatnak a szerepe, hogy 1-től 5-ig terjedő skálán lehet értékelni az adott szaktanár/intézményvezető tanítási módszerét (számos iskolában ez nem lesz újdonság.) Ez a táblázat 17 pontozós plusz 1 kifejtős kérdéssel fog szolgálni. A pontos vázlat pedig így nézne ki:
- Diákokkal megértő és emberséges.
- Az órákon rendet tart és szükség szerint fegyelmez.
- Érthetően es jól magyarázza el az összefüggéseket.
- Az osztályban felmerülő konfliktusokat jól kezeli.
- Az órák érdekesek, tanítási módszerei változatosak.
- Gyakran van olyan feladat, amelyet a tanulóknak maguk kell megoldaniuk, vagy önállóan.
- Rendszeresen használja a digitális eszközöket is tartalmakat.
- Az órákat pontosan kezdjük és fejezzük be.
- Ha felkészültem, nyugodtan megyek be az órára, nem szorongok.
- Ha van az osztályban valaki, aki lemaradt és nem érti a tananyagot, akkor segít felzárkózni, akár órákon kívül is.
- Viselkedése kiszámítható, nem pillanatnyi hangulattól függ.
- A házifeladataimat értékeli és ellenőrzi.
- A számonkérések rendszeresek (dolgozat, felelés).
- Az írásbeli beszámolókat, dolgozatokat időben kijavítja.
- Az értékelés igazságos és következetes.
- Az elvárásai egyértelműek.
- Elkíséri a diákokat versenyekre, iskolán kívüli programokra.
+1 Mi tetszik a legjobban/legkevésbé a tanár óráiban.
Ezután az ülés a 2024-es ODP ajánlási pontok kidolgozásával folytatódott:
- 57: Kérjük, vizsgálják felül, hogy az alapvető higiéniai termékek biztosítása teljesül-e az intézményekben, előzetes bejelentés nélküli ellenőrzések formájában.
Védőnő munka-, és jogkörébe tartozik a higiéniai meglétének vizsgálata, valamint ennek való jelentése. Ehhez fűződő megjegyzés: Fenntartói karbantartás hiányos több területen is, mivel nem tudják egyből orvosolni a problémákat; jelzés a tankerület felé az iskoláktól iskolán belül: DÖK levele a fenntartóhoz. - 58: Kérjük, hogy a fenntartó az alapvető higiéniai termékek mellett biztosítson női higiéniai termékeket, különös tekintettel a tamponokra és betétekre.
El lett vetve ez az ajánlási pont. - 59: Kérelmezzük, hogy hozzanak létre egy nyilvános tervet, mely magába foglalja, hogy mely kollégiumokat, és a Klebelsberg Központhoz tartozó mely köznevelési intézmények épületeit mikor tervezik felújítani.
- 60: Szorgalmazzuk, hogy végezzenek el a kollégista diákok körében felmérést a kollégiumuk állapotáról.
- 61: A diákok véleménye alapján súlyozzák a kollégiumok állapotát, ez alapján rangsorolják és újítsák fel ezeket az intézményeket.
- 62: A diákok véleményét, valamint igényeit hangsúlyosan vegyék figyelembe a kollégiumok felújítása során.
59-62-es pontokat összevonva tárgyalta a tanács:Kollégiumi állapotfelmérés és kérdőív a diákoknak és ez alapján történő felújítás, felülvizsgálás. Klebelsberg Központ tervezett felújításainak összegzése.
2018 óta 1400 milliárd a ment el felújításokra
13 kollégium újult meg legutóbbi projektből
Önkormányzatok nem látták el jól az állapotmegőrzést
Összegyűjtik a fejlesztésekre költött összköltségvetést és eredményeket, terveket.
Ezek mind nyilvános adatok.
Az európai gazdasági viszonyok nem engedhetik meg, hogy most plusz költségeket fedezzenek, amelyek nincsenek betervezve. - 63: Kérelmezzük, hogy annak érdekében, hogy a tanévközti szünetek a feltöltődésről szóljanak, tiltsák meg pedagógusainknak, hogy olyan jellegű feladatot adjanak fel, amit érdemjeggyel vagy házi feladat hiánnyal lehet minősíteni.
Dr. Balatoni Katalin egyetért emberileg, de nem szeretné felülbírálni a tanárok szakmai döntését. A minősítésben lehet ezt jelezni a diákok felől, de a tanárnak is folyamatosan lehet jelezni, vele beszélni.