Lezajlott a 2025-ös ODP előtti utolsó ODT ülés

Lezajlott a 2025-ös ODP előtti utolsó ODT ülés

2025. 02. 14-én megtartotta utolsó ülését az az Országod Diáktanács, ezzel befejezve munkájukat a 2024-es Országos Diákparlament ajánlási pontjaival. A következő ülésen már a 2025-ös ajánlási pontok kerülnek a tárgyalóasztalra. 
Az ülésen részt vett dr. Balatoni Katalin köznevelési helyettes államtitkár és dr. Lebanov József köznevelés-stratégiai főosztályvezető.

Az ülést a tanári kiértékelő vázlat megismerésével kezdtük amelynek a pontos vázlatát, ismertetem. Ennek a kiértékelő vázlatnak a szerepe, hogy 1-től 5-ig terjedő skálán lehet értékelni az adott szaktanár/intézményvezető tanítási módszerét (számos iskolában ez nem lesz újdonság.) Ez a táblázat 17 pontozós plusz 1 kifejtős kérdéssel fog szolgálni. A pontos vázlat pedig így nézne ki:

  1. Diákokkal megértő és emberséges.
  2. Az órákon rendet tart és szükség szerint fegyelmez.
  3. Érthetően es jól magyarázza el az összefüggéseket.
  4. Az osztályban felmerülő konfliktusokat jól kezeli.
  5. Az órák érdekesek, tanítási módszerei változatosak.
  6. Gyakran van olyan feladat, amelyet a tanulóknak maguk kell megoldaniuk, vagy önállóan.
  7. Rendszeresen használja a digitális eszközöket is tartalmakat.
  8. Az órákat pontosan kezdjük és fejezzük be.
  9. Ha felkészültem, nyugodtan megyek be az órára, nem szorongok.
  10. Ha van az osztályban valaki, aki lemaradt és nem érti a tananyagot, akkor segít felzárkózni, akár órákon kívül is.
  11. Viselkedése kiszámítható, nem pillanatnyi hangulattól függ.
  12. A házifeladataimat értékeli és ellenőrzi.
  13. A számonkérések rendszeresek (dolgozat, felelés).
  14. Az írásbeli beszámolókat, dolgozatokat időben kijavítja.
  15. Az értékelés igazságos és következetes.
  16. Az elvárásai egyértelműek.
  17. Elkíséri a diákokat versenyekre, iskolán kívüli programokra.
    +1 Mi tetszik a legjobban/legkevésbé a tanár óráiban.

 

Ezután az ülés a 2024-es ODP ajánlási pontok kidolgozásával folytatódott:

  • 57: Kérjük, vizsgálják felül, hogy az alapvető higiéniai termékek biztosítása teljesül-e az intézményekben, előzetes bejelentés nélküli ellenőrzések formájában.
    Védőnő munka-, és jogkörébe tartozik a higiéniai meglétének vizsgálata, valamint ennek való jelentése. Ehhez fűződő megjegyzés: Fenntartói karbantartás hiányos több területen is, mivel nem tudják egyből orvosolni a problémákat; jelzés a tankerület felé az iskoláktól iskolán belül: DÖK levele a fenntartóhoz.
  • 58: Kérjük, hogy a fenntartó az alapvető higiéniai termékek mellett biztosítson női higiéniai termékeket, különös tekintettel a tamponokra és betétekre.
    El lett vetve ez az ajánlási pont.
  • 59: Kérelmezzük, hogy hozzanak létre egy nyilvános tervet, mely magába foglalja, hogy mely kollégiumokat, és a Klebelsberg Központhoz tartozó mely köznevelési intézmények épületeit mikor tervezik felújítani.
  • 60: Szorgalmazzuk, hogy végezzenek el a kollégista diákok körében felmérést a kollégiumuk állapotáról.
  • 61: A diákok véleménye alapján súlyozzák a kollégiumok állapotát, ez alapján rangsorolják és újítsák fel ezeket az intézményeket.
  • 62: A diákok véleményét, valamint igényeit hangsúlyosan vegyék figyelembe a kollégiumok felújítása során.
    59-62-es pontokat összevonva tárgyalta a tanács:

    Kollégiumi állapotfelmérés és kérdőív a diákoknak és ez alapján történő felújítás, felülvizsgálás. Klebelsberg Központ tervezett felújításainak összegzése.
    2018 óta 1400 milliárd a ment el felújításokra
    13 kollégium újult meg legutóbbi projektből
    Önkormányzatok nem látták el jól az állapotmegőrzést
    Összegyűjtik a fejlesztésekre költött összköltségvetést és eredményeket, terveket.

    Ezek mind nyilvános adatok.
    Az európai gazdasági viszonyok nem engedhetik meg, hogy most plusz költségeket fedezzenek, amelyek nincsenek betervezve.

  • 63: Kérelmezzük, hogy annak érdekében, hogy a tanévközti szünetek a feltöltődésről szóljanak, tiltsák meg pedagógusainknak, hogy olyan jellegű feladatot adjanak fel, amit érdemjeggyel vagy házi feladat hiánnyal lehet minősíteni.
    Dr. Balatoni Katalin egyetért emberileg, de nem szeretné felülbírálni a tanárok szakmai döntését. A minősítésben lehet ezt jelezni a diákok felől, de a tanárnak is folyamatosan lehet jelezni, vele beszélni.