Interjú Kocsis Petronellával, a NIT elnökségi tagjával

Interjú Kocsis Petronellával, a NIT elnökségi tagjával
Kocsis Petronellával, a Nemzeti Ifjúsági Tanács (NIT) elnökségi tagjával és a PRIME Projekt egyik vezetőjével készítettünk interjút a projekt előrehaladásáról és eddigi eredményeiről.

Hogyan áll most a PRIME Projekt? Mi a PRIME Projekt, miaz alapvető célja? Te hogy kapcsolódsz hozzá? A NIT elnökségi tagi feladatok mellett milyen plusz feladatokat ad ez Neked?

Röviden, tömören a PRIME Projekt arról szól, hogy a diákönkormányzatokat fejlesszük. Nem csak a DÖK-ös fiatalokkal, hanem az őket patronáló DÖK-ös pedagógusok és az ifjúsági referensek kompetenciáját is szeretnénk fejleszteni, mivel úgy látjuk, hogy van mit fejleszteni országos szinten is a DÖK-rendszerben. Gondolhatunk iskolai, vármegyei vagy országos szintre is. Jelen pillanatban 9 partner van ebben a projektben, Felvidékről, Erdélyből, illetve az anyaországból. Ez egy kettő éves projekt, szóval most tartunk lassan a „félidőnél”. Úgy kapcsolódom ebbe, hogy egyrészt elnökségi tagja vagyok a Nemzeti Ifjúsági Tanácsnak, valamint nekem is van egy egészen erős diákönkormányzati múltam. Kettő éven keresztül voltam a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Diákönkormányzat elnöke. Nekem szívügyem maradt a DÖK-ös lét és a velük való foglalkozás és törődés. Én is szeretném nekik azt megadni, amit anno kaptam DÖK-ös fiatalként.

Hogy áll a kutatásotok?

A kutatásunk jelen pillanatban úgy áll, hogy már egy kérdőívet kitöltöttek mind a fiatalok, mind a velük kapcsolatban álló felnőttek (DÖK-segítő tanárok, ifjúsági referensek). Volt egy Diákönkormányzatok Országos Találkozója (DOT), ahol elkezdődött ez a kérdőíves dolog. Mind a 3 országból összegyűjtöttük a jógyakorlatokat, országonként bőven ilyen 5-10 darab jött be szerencsére. A beérkezett jógyakorlatokból majd egy kiadványt fogunk hamarosan kiadni mind a 3 országból. Most is zajlanak még fókuszcsoportos beszélgetések fiatalokkal. Már 6 diákönkormányzatot el tudtunk érni, hogy nekik milyenek az igényeik, akár képzéssel, akár majd az e-learning felülettel kapcsolatban. Már elkezdtük a képzésfejlesztési folyamatot is.

Mi lesz ennek a felülete vagy még csak kialakulóban van?

Még kialakulóban van, ezért is tartjuk ezeket a fókuszcsoportokat, hogy a DÖK-ösök mondják meg, hogy mi az igényük. Megmondhatják, hogy milyen felületet szeretnének, ezzel a módszerrel tudjuk legjobban becsatornázni a véleményüket.

Említetted, hogy félidőnél jár a projekt. Mi várható a folytatásban? Hogyan fogtok tovább haladni? 

A képzésfejlesztés javában zajlik, ezzel szeretnénk majd a DÖK-ösöket felkeresni, hogy a szakembereink meg tudják tartani ezeket a foglalkozásokat. Szeretnénk létrehozni egy maradandó e-learning felületet, hogy a fiatalok bármikor, bárhonnan elérhessék legyen és bármikor fel tudják keresni az online tudástárral együtt.

Hogy kell elképzelni ezeket a fókuszcsoportokat? Hány fősek ezek, hol találkoztok, milyen a korosztály ezeken? Milyen DÖK-vezetők vesznek részt (iskolai/városi/vármegyei/országos)? Megszólítjátok az Országos Diáktanácsot is?

Kettő beszélgetést csináltunk eddig Magyarországon. Első augusztusban történt, abban 5 diákönkormányzat vett részt – vármegyei és városi. Ez személyesen valósult meg. Itt az volt a szempont, hogy azokkal beszélgetnék akik már akár több, mint 1 éve kapcsolódnak a DÖK-höz. Voltak különböző témák: képzés, e-learning felület, ők most miképp látják az aktuális DÖK-helyzetet. Igazából ez egy szabad beszélgetés és tényleg egy igényfelmérés. Volt még egy városi diákönkormányzattal egy online találkozónk, ahol szintén hasonló kérdéseket tettem fel számukra. Ezt szeretnénk majd folytatni.

Még hány fókuszcsoportos beszélgetés várható? Mondtad, hogy szeretnél még ilyet.

Ez szervezés alatt áll, de sokra lehet még számítani.

Zajlik az előbb elmondott folyamatok mellett egy jógyakorlat-gyűjtése. Ez hogy zajlik? Milyen kategóriákba gyűjtötök jógyakorlatokat? Mondjuk rendezvények? Hogy néz ki ez a folyamat?

Ezt igazából áprilisban indítottuk el, a Diákönkormányzatok Országos Találkozóján, a posztersétán. Voltak itt iskolai, városi, vármegyei diákönkormányzatok. Nagyon sok jógyakorlatot láthattunk ezeken a plakátokon. Ebből szemezgettünk, hogy mi állja meg a helyét egy kiadványban. Utána felvettem velük a kapcsolatot, ami után részletesen beszámoltak ezekről online találkozó, telefonbeszélgetés során. Ebből majd egy hosszabb kiadvány lesz. Fontos szempontunk volt, hogy érdekképviseleti ügyeket és rendezvényeket is gyűjtünk. Ez két különböző csoport, két különböző szempontrendszerrel, kérdésekkel. Ezeket a szempontokat vittük végig és így alakult a gyűjtés, amit én csináltam. Erdélyben és Felvidéken annyival volt másabb, hogy ott nem volt ilyen országos rendezvény, mint a DOT, hanem a partnereink azokkal vették fel a kapcsolatot, akikkel már korábbiakban is volt kapcsolat. Ezek leginkább iskolai diáktanácsok voltak.

Láthatjuk, hogy jól működik akkor ez a határon átnyúló együttműködés. Tudsz mondani egy-két példát, amit később olvasóink is viszont láthatnak a PRIME kiadványában/oldalán?

Ami számomra mindig közel állt a szívemhez, azok a bálok. Ez mind a három országban jelen van. Nagyon érdekes lesz, ahogy a kiadványban összehasonlítjuk ezeket. Vannak még képzési hétvégék, ünnepségekhez kapcsolódó rendezvények, továbbá vittünk bele érdekképviselettel kapcsolatos ügyeket is, például hogy a városban a döntéshozókkal milyen kapcsolatuk van a DÖK-vezetőknek, a döntéshozók hogyan hallgatják meg a véleményüket, hogy zajlik a becsatornázás és ennek mi a végeredménye. Nagyon érdekes gondolatokat és inputokat adtak nekünk.

Emlékszem, hogy a diákbálok mindig közel álltak a szívedhez. Zajlik az oktatási és képzésfejlesztési vonala is a projektnek. Ezt hogyan kell elképzelni? Mire kell számítani ezen a vonalon? Mivel készültök? Annyi lejött már, hogy lényegében egy képzési rendszert szeretnétek létrehozni. Ennek hogy áll a fejlesztése, akár az e-learning rendszerre kitérve?

A képzésekről tudok első körben beszélni. Amit a fiataloktól becsatornáztunk, vagy akár mi is látunk. Mind a három képzés (ifjúsági referens, dök-segítő, diák) egy-egy forma lesz. A diákok számára kommunikáció, konfliktuskezelési programot és dök-alapokat fogunk mindenképp vinni. Az ifjúsági referenseknek a mentorálási folyamatról, a segítő beszélgetésekről is fogunk szólni… Ezt folyamatot a projekten belüli egyetemi klaszter fogja össze, s az ő képzésfejlesztőik azok, akik ezt életre fogják hívni.

Van egy Projektirányító Bizottság (PIB), amin belül elég sok elismert szakember is jelen van, mint pl. Dr. Aáry-Tamás Lajos oktatási jogok biztosa és egyetemi vezetők is. Jelen van továbbá Székesfehérvár városa is. Miként tud becsatlakozni egy város, milyen jógyakorlatokat tud adni? Ő adott otthont a nyitóeseménynek, láthatjuk, hogy országosan meghatározó a diákéletben, pl. Országos Diákparlament. Van egy jól működő Székesfehérvári Diáktanácsa. Az ODT-be delegálnak profi résztvevőket is. Miben tud még részt venni Székesfehérvár városa?

Nagyon szép helyszínt adott a projektindításra. Valóban ott van az Országos Diákparlament jó ideje és van egy jól működő városi diáktanácsa. Akár ezekben is hozzá tudnak tenni, mint jógyakorlatok és minta. Voltam náluk egy képzést is tartani, amikor még „kezdő” volt a városi diáktanács előző mandátuma. Jó volt látni az aktivitást, Polgármester Úr nyitottságát a fiatalok felé, valamint a tettrekészséget a fiataloktól.

Az V. Ifjúsági Munka Konferencián miképp vett részt a PRIME?

Itt bemutattuk a projektet, valamint az eddigi fókuszcsoportok eredményét is. November elején ott voltunk az ELTE PPK-s hallgatók által szervezett Országos Közösségszervező Találkozón, ahol workshoppal mutattuk be. Egerben a Közoktatási Konferencián is ott voltunk…

Mikor lesz vége a projektnek? Régen a DOT helyett Országos Ifjúsági Fórum volt, úgy gondolom ez egy jó új elnevezés lett. Lesz-e folytatás és projektzárás?

Igen, tavasszal március-április környékén meg szeretnénk újra rendezni a Diákönkormányzatok Országos Találkozóját, valamint biztosan lesz projektzárás is. Egy félidős konferencián júniusban, Pécsen bemutattuk az első jógyakorlatokat is. Eseménydús időszak van mögöttünk és ilyennek látom a következő hónapokat is.

Öröm hallani a sok-sok szép eredményt. Köszönöm szépen az interjút! Eredményes és jó munkát kívánok! Olvasóinkat folyamatosan tájékoztatjuk a projekt nyilvános eredményeiről és előrehaladásáról.