Ebben a bejegyzésben részletesen, lépésről lépésre átvesszük, hogyan kell megfogalmazni, majd milyen folyamat végeredményeként lép hatályba a diákönkormányzati szervezeti és működési szabályzat (röviden DÖK SZMSZ).
Mi az a DÖK SZMSZ?
A diákönkormányzat szervezeti és működési szabályzata a DÖK alapdokumentuma. Az SZMSZ rögzíti a DÖK létezését, szervezeti felépítését és működésének rendjét. A DÖK SZMSZ-ben kell például meghatározni, hogy a diákönkormányzaton belül milyen tisztségek vannak, és hogyan zajlik a tisztségviselők megválasztása.
A DÖK SZMSZ segít elkerülni a félreértéseket, hiszen a játékszabályokat a képviselők közösen fogadják el, és ezek (a DÖK-ön belül) mindenkire kötelező érvényűek. Ezenkívül kiemelten fontos szerepet játszik az SZMSZ, ha a diákönkormányzat erős érdek- és jogképviseletet szeretne kiépíteni, hiszen az SZMSZ megléte jelentős jogi legitimációt ad a diákönkormányzatnak.
Hogyan írjunk DÖK SZMSZ-t?
Első gondolatra elrettentőnek tűnhet a DÖK SZMSZ írás, hiszen itt egy jogi dokumentumról van szó. Megnyugtatásnak annyit, hogy annak idején mi (a cikk írói) sem tudtuk, hogyan kell nekiállni, de idővel csak rájöttünk, és az első SZMSZ után a második annyival gördülékenyebben ment. Ma már a harmadik, negyedik SZMSZ után készen állunk megosztani azt a receptet, amelyet a többévnyi tapasztalat alapján alkottunk.
Alapelvek
Az SZMSZ nem lehet jogszabályellenes! Talán a legfontosabb alapelve a DÖK SZMSZ-nek, hogy nem kerülhet bele semmilyen olyan rendelkezés, amely ellentétes lenne a felette álló jogszabályoknak (Alaptörvény, törvény, rendelet, valamint más jogforrások), valamint az iskolai SZMSZ/házirendnek. Amennyiben az SZMSZ egy pontja jogszabályellenes, úgy a nevelőtestületnek jogában áll azt elutasítani (az elfogadás és hatálybalépésről bővebben később).
Tartsuk az alsóban tanult hármas tagolást. Mint bármely szöveget, a DÖK SZMSZ-t is három nagy részre tudjuk bontani: bevezetés, tárgyalás és befejezés. A bevezetésben leírjuk, hogy mi a dokumentum célja, hogyan lesz hatályos, meddig érvényes, valamint mely jogszabályok alapján készült. A tárgyalásban jön a főtartalom, itt írjuk le a DÖK célját, feladatát, részletezzük a jogait, hogyan él ezekkel, kiket képvisel, kik a tagjai, milyen tisztségei/bizottságai vannak, és hogyan működik. A befejezésben pedig lezárjuk a történetet, leírjuk az SZMSZ elfogadásának módját, és mely esetekben lehet módosítani. Ezt követi a legvégén a DÖK vezető aláírása.
Törekedjünk a rövid, tömör, de precíz megfogalmazásra. Az SZMSZ egy jogi dokumentum, nem pedig irodalmi mű. Itt nem az a lényeg, hogy mennyire van szépen megfogalmazva, hanem hogy minden információ precízen benne szerepeljen. Fontos, hogy egyértelműen fogalmazzunk, ezzel megakadályozva a félreértelmezésekből adódó konfliktusokat.
Ne írjunk bele minden részletet az SZMSZ-be. Sokszor az SZMSZ írásakor nem tudhatjuk még, a gyakorlatban pontosan hogyan is fog működni a DÖK. Ilyen esetekben adjunk nagyobb szabadságot a tisztségeknek és bizottságoknak, hogy lehetőségük legyen megtalálni valódi feladatukat és kialakítani saját működésüket. Például ne határozzuk meg, hogy a képviselők milyen platformon kommunikálnak, vagy ne az SZMSZ-ben rögzítsük a különböző munkacsoportok feladatait (ezzel elkerülhetünk egy SZMSZ módosítást, ha később máshogy alakulnak a dolgok, mint ahogy gondoltuk).
Minimalizáljuk az ismétlődő szövegeket. Igyekezzünk minden információt csak egyszer leírni, hiszen az ismétléstől a dokumentum csak hosszabb, és a jövőben nehezebben módosíthatóvá válik (több helyen kell átírni).
Amit csak tudunk szedjünk külön pontokba, paragrafusokba. A jogi szövegekben kifejezetten nehéz a tájékozódás. Igyekezzünk minden rendelkezést külön, számozott ponthoz írni, hogy majd a jövőben könnyebb legyen rá hivatkozni. A hosszabb tömör szövegeket szedjük szét paragrafusokba, ezzel segítve az olvasót a tájékozódásban.
Az SZMSZ tartalma
A fenti alapelvek észben tartásával kezdjünk is neki. Na de mit is írjunk? Mielőtt bármit is elkezdenénk írni gondoljuk végig fejben az SZMSZ tartalmát. Vegyünk papírt és ceruzát, és vázlatpontokba dolgozzuk ki a következőket:
- Kiket képvisel a DÖK? (pl. az iskola összes osztálya)
- Osztályonként hány DÖK képviselő legyen?
- Milyen tisztségek legyenek a DÖK-ben? (elnök mindenképp legyen)
- A különböző tisztségek milyen feladatokkal, kötelességekkel járnak?
- Hogy zajlik a tisztségviselők megválasztása (kik vesznek rész a választáson)?
- Milyen bizottságok legyenek a DÖK-ben?
- A különböző bizottságoknak milyen szerepük lesz a DÖK működésében?
- Mikor határozatképesek a DÖK ülései? (a képviselők hány százalékának kell jelen lenni?)
- Kik jelenhetnek meg a DÖK ülésein?
- Ki írja az ülés jegyzőkönyvét/emlékeztetőjét?
Ha segít rajzoljunk le a DÖK felépítését, és nyilazzuk be, hogy ki kivel fog majd beszélni, ki kinek felel. Amennyiben végig gondoltuk milyen tisztségek és bizottságok legyenek, találjunk ki hozzájuk valamilyen ütős, hivatalosnak hangzó nevet. Ötletek tisztségekre: elnök, elnökhelyettes, jegyző, titkár, jegyzőkönyv vezető, munkacsoportvezető, projekt-menedzser. Ötletek bizottságok nevére: intézőbizottság, szerkesztőbizottság, diák-közgyűlés, választmány, vezetőség.
Ha sikerült kitalálni a DÖK felépítését, képzeljük el a diákönkormányzatot működés közben. Játszunk le magunkban különböző szituációkat, mi történne ekkor és akkor (pl. ha az elnök lebetegedne, ki venné át a helyét). A “szimulációkból” szerzett tapasztalatok alapján gondoljuk át a kitalált működési rendünket, és szükség esetén módosítsuk.
Megfogalmazás
Az SZMSZ írás legnehezebb része a konkrét szöveg megfogalmazása. Hogy tudjuk a lehető legkönnyebben leírni szép magyar mondatokban azt, amit a fentiek alapján papíron, vázlatpontokban kidolgoztunk? A legegyszerűbb az, ha megnézünk egy konkrét példát, és átírjuk azt benne, amit mi máshogy gondoltunk. Ugrás a példára!
Az SZMSZ elfogadásának és hatálybalépésének menete
Miután sikeresen elkészítettük a DÖK SZMSZ-ének szövegét jöhet az elfogadtatás hosszú folyamata. A diákönkormányzati SZMSZ hatálybalépéséről a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban EMMI rendelet) határoz. Az EMMI rendelet 120. § (3) bekezdése kimondja, hogy
“A diákönkormányzat SZMSZ-ét a választó tanulóközösség fogadja el, és a nevelőtestület hagyja jóvá. Az SZMSZ jóváhagyása csak akkor tagadható meg, ha az jogszabálysértő vagy ellentétes az iskola SZMSZ-ével, házirendjével. Az SZMSZ jóváhagyásáról a nevelőtestületnek a jóváhagyásra történő beterjesztést követő harminc napon belül nyilatkoznia kell. Az SZMSZ-t vagy annak módosítását jóváhagyottnak kell tekinteni, ha a nevelőtestület harminc napon belül nem nyilatkozik.”
20/2012. (VIII. 31.) EMMI 120. § (3) bekezdés
Ennek alapján a DÖK SZMSZ hatálybalépésének rendje a következő: