Országos Diáktanács – új ülés, Digitális fejlődés és Testnevelési kérdések a Középpontban

Országos Diáktanács – új ülés, Digitális fejlődés és Testnevelési kérdések a Középpontban

A 2025. áprilisi Országos Diáktanács (ODT) ülésen ismét fontos kérdéseket vetettek fel a diákok képviselői. Az eseményen többek között a digitalizáció, a testnevelés kiváltásának lehetőségei, valamint a tárgyi feltételek hiányosságai is napirendre kerültek. Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb pontokat és a döntéshozói válaszokat – közérthetően és lényegre törően.

1. Legyen elérhető a DÁP-ban a diákigazolvány és legyen lehetőség a tanulói jogviszony igazolására a Krétán keresztül.

A diákok részéről felmerült az igény: legyen elérhető a diákigazolvány a DÁP-ban, és a tanulói jogviszony igazolása is megvalósulhasson a Krétán keresztül. A döntéshozók elmondták: alapvetően egyetértenek a javaslattal, és komoly lehetőségeket látnak a digitalizációban.

Persze egy fontos akadályra is felhívták a figyelmet: a személyes adatok kezelése törvényi felhatalmazást igényel, ezért a fejlesztések tempója nem csak technikai kérdés. A jelenlegi rendszer tehát még évekig párhuzamosan működik majd a hagyományossal. A tanulói jogviszony igazolásának fejlesztése napirenden van, de itt is prioritási sorrend alapján haladnak.

2. Javasoljuk, hogy a kötelező testnevelés kiválthatóságának feltételeit vizsgálják felül, szélesebb körben fogadják el az összes típusú versenyengedélyt. Az ODT dolgozzon ki egy javaslatcsomagot a versenytánc, mint elfogadott testnevelést kiváltó sport információjának terjesztésére.

A diákok szorgalmazták, hogy szélesebb körben ismerjék el a versenyengedélyeket a kötelező kiemelési testnevelés kiváltásához, különve a versenytáncot, amelyről javaslatcsomagot javasoltak az ODT részéről. A válasz óvatos optimizmust sugallt: jelentős változások nem várhatók a következő 10–12 hónapban. A döntéshozók szerint érdemes megvárni a tavaszi NETFIT eredményeket, és megnézni, javulnak-e a mutatók.

Egyetértenek abban, hogy lehet javaslatcsomagot készíteni, és vállalják, hogy majd az elkészült anyagot népszerűsítik, kiküldik az iskolák felé. A versenytánc kapcsán elhangzott az is: a testnevelésórán a tánc lehetséges. Az alapfokú művészetoktatásban szervezett óra azonban nem testnevelésóra, ha a versenytáncos igazolás egyértelműen és átlátható, akkor lehet pontosítani a szabályozást. Csak figyelmeztettek: a költségvetési visszaélések lehetősége miatt különösen körültekintően kell eljárni.

Üzenet: „Amit nem tudsz mérni, azt javítani sem tudsz.”

3. Szorgalmazzuk a mindennapos testnevelés teljesítéséhez a megfelelő tárgyi feltételek biztosítását. Ennek meglétét szúrópróba-szerűen, előzetes bejelentés nélkül, rendszeresen ellenőrizzék.

A testnevelés tárgyi feltételeinek hiányossága évek óta visszatérő probléma. A diákok azt kérték: legyenek rendszeres, előzetes bejelentés nélküli ellenőrzések annak megállapítására, hogy az iskolák valóban biztosítják-e a mindennapos testneveléshez szükséges feltételeket.

A döntéshozók teljesen szükségesek az ellenőrzéseket, és dolgoznak az infrastruktúra bővítésén – különösen a falvakban és kisebb településeken, ahol nincs sportcsarnok. A klasszikus sportcsarnok beruházások mellett egyes kisebb iskoláknál könnyűszerkezetes, de fűthető sportrak telepítését is vizsgálják, egy ilyen sátor ára jóval kedvezőbb, mint a többmilliárdos csarnoképítések esetén. 30-40 helyszínben is gondolkodnak, de fontosnak tartom megvárni, hogy az adott iskolában elég tanuló van-e a beruházás indokoltságához.

A végső megállapítás: „Rendes sportcsarnok mindenhol kell, de nem mindenhol racionális a működtetése és a felhasználása.”

Az áprilisi ODT-ülés világosan megmutatta: a diákok ötletei és javaslatai nem csak meghallgatásra, de érdemi válaszokra is számítanak. Bár számos területen akadályokba ütközik a gyors megvalósítás – legyen szó jogi, infrastrukturális vagy költségvetési kérdésekről – a párbeszéd megindul, és a diákhang egyre erősebben formálja az oktatáspolitika jövőjét.